Thursday 12 May 2011

Isu-isu semasa


Terengganu dan Pahang akan berentap dalam saingan separuh akhir pertama Piala FA 2011 malam esok di Stadium Darul Makmur dengan kedua-dua pasukan sudah pasti inginkan kemenangan selesa bagi dibawa ke perlawanan timbal balik pada 16 Mei ini.Terengganu yang beberapa musim tersekat di peringkat separuh akhir, ingin meloloskan diri daripada peringkat ini setelah kali terakhir layak ke perlawanan akhir Piala FA musim 2004.Secara kebetulannya, kemaraan ke akhir pada tahun tersebut juga mengalahkan Pahang di peringkat separuh akhir.Mampukah Terengganu menyekat kegarangan Pahang di gelanggang mereka seterusnya membawa bekalan selesa balik ke Std. SUltan Ismail Nasiruddin Shah bagi perhitungan terakhir sebelum ke perlawanan akhir.

Peledak berbisa Terengganu,Abd.Hadi Yahya sekali disandarkan harapan untuk terus memburu gol.Padanya disandarkan harapan untuk menjaringkan seberapa banyak gol dan sentuhannya pasti akan memberikan sesuatu yang berharga nanti.Rakan serangan,Abd.Manaf Mamat yang kembali menemui sentuhan setelah menjaringkan 5 gol dalam 3 perlawanan terakhir juga ingin memberikan sumbangan yang berharga untuk pasukan.Semangat yang membara ditunjukkan oleh anak muda itu seharusnya menjadi debaran untuk benteng Pahang menghadapi rembatan dan tendangan deras daripada anak jati K.Terengganu itu.Ismail Faruqi, jeneral tengah yang kini semakin diharapkan semestinya akan terus diberi kepercayaan untuk mengemudikan jentera tengah Terengganu.


Para pemain Terengganu menunjukkan kekuatan mental yang mungkin membolehkan mereka memenangi kejuaraan Liga Super buat kali pertama dalam sejarah apabila mengejar dari belakang dalam perlawanan menentang pasukan tercorot Liga Super musim ini, Perlis semalam.
Sang Penyu yang dilihat sebagai pasukan pilihan untuk menang dalam perlawanan tersebut tidak dapat bermain pada tahap sebenar, mungkin membuktikan kata-kata Ketua Jurulatih, Irfan Bakti bahawa dia tidak mempunyai 'strength in depth' dalam skuadnya yang membolehkan dia membuat 'rotation'  untuk membolehkan pemain mendapat rehat dalam menghadapi jadula liga yang ketat.





Banjir di Malaysia


 Keadaan banjir di beberapa buah negeri semakin buruk apabila meragut tiga nyawa hari ini masing-masing dua di Johor dan seorang di Melaka.Keadaan banjir yang dilaporkan di Johor semalam juga semakin merebak ke beberapa buah negeri lain termasuk di Pahang, Melaka dan Negeri Sembilan.Beberapa buah pusat pemindahan mangsa banjir di kesemua negeri tersebut juga mula menerima mangsa-mangsa banjir dan jumlahnya semakin meningkat sehingga petang ini.

 Di JOHOR, seramai 39,304 penduduk negeri ini terpaksa dipindahkan ke 241 pusat pemindahan sementara apabila kediaman mereka dilanda banjir hari ini.

Hujan lebat berterusan sehingga tahap amaran merah oleh Jabatan Meteorologi menyebabkan paras air di kebanyakan sungai di negeri ini telah mencecah paras bahaya termasuk Sungai Segamat, Sungai Muar, Sungai Bekok dan Sungai Mengkibol.
Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, bencana banjir kini berada pada tahap serius namun pihaknya telah menggerakkan setiap jentera kerajaan untuk membantu penduduk yang terlibat.

Di NEGERI SEMBILAN pula, Seramai 4,198 penduduk di beberapa daerah sekitar negeri ini dipindahkan malam tadi hingga lewat petang ini berikutan hujan lebat tanpa henti sejak dua hari lalu.
Pengerusi Jawatankuasa Pengurusan Bantuan Bencana negeri, Datuk Mat Ali Hassan berkata, jumlah berkenaan meningkat sejak petang ini apabila beberapa kawasan masih lagi dilanda banjir berikutan paras Sungai Muar dekat daerah kecil Gemas naik mendadak.

Di PAHANG, seramai 690 orang dipindahkan ke 13 pusat pemindahan sementara berikutan hujan lebat dan banjir di empat daerah negeri ini hari ini.Antara kawasan terjejas adalah Raub, Bentong, Maran dan Rompin.
Selain itu beberapa laluan utama turut ditutup kepada semua kenderaan berikutan jalan terbabit dinaiki air antara 0.5 hingga dua meter.

Di MELAKA, seramai 2,014 orang daripada 510 keluarga di Jasin dan Alor Gajah dipindahkan ke pusat pemindahan sementara apabila kediaman mereka dinaiki air setinggi 0.2 hingga 0.4 meter berikutan hujan lebat sejak semalam hingga hari ini.
Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, kawasan yang teruk dilanda banjir ialah Asahan dan Simpang Bekoh di Jasin manakala Taman Seri Bayu, Rembia serta Seri Pengkalan di Alor Gajah.

No comments:

Post a Comment